Optimale darmwerking: 10 tips voor gezonde darmen

Het belang van een gezonde darmwerking beschreef ik al eerder in deel 1. Nu dan deel 2. Hoe houd je je darmen in optimale conditie? Het lijkt misschien simpel om je darmen in een goede conditie te houden, maar toch is dat in de praktijk vaak heel anders. Er zijn veel mensen die met darmklachten rondlopen of misschien zelfs onbewust hun darmfunctie hebben verstoord. En zoals ik in deel 1 beschreef is het zo belangrijk om een gezonde darmflora te hebben! Dus heb ik voor jullie even 10 tips voor gezonde darmen op een rij gezet.

Tip 1: Drink zo min mogelijk alcohol

Je darmen vinden alcohol over het algemeen niet zo prettig. Dit merk je vast wel na een avondje lekker stappen. Voor een gezonde darmwerking is het daarom belangrijk niet te veel alcohol te drinken.

Tip 2: Eet voldoende vezels

Eet voldoende vezels! Dit is denk ik de meest voorkomende tip voor een goede spijsvertering en het is denk ik ook een van de belangrijkste. Je darmen hebben vezels nodig om goed te kunnen functioneren. Vezels haal je uit volkoren producten, maar vooral uit groente en fruit. Eet dus lekker puur en onbewerkt en je zit goed!

Tip 3: Vermijd stress

De relatie tussen darmen en stress zal ik in een ander artikel nog uitgebreid uitleggen aangezien dit een lastig onderwerp is. Voor nu kan ik je alvast vertellen dat stress een hele negatieve werking heeft op je darmen. Zorg dus voor voldoende ontspanning, vindt je hele lichaam over het algemeen fijn!

Tip 4: Drink voldoende water

1.5 tot 2 liter op een dag. Punt. Niet minder. Het is zo belangrijk! En dan praten we natuurlijk ook echt over water (of thee) en geen Cola, Sinas of Ice tea.

Tip 5: Eet af en toe yoghurt of zuurkool

Het zuur en de probiotica in deze producten hebben een hele gunstige werking voor je darmen. Maar overdrijf het niet! Vooral zuivel is ook best zwaar om te verteren voor je darmen.

Tip 6: Beweeg voldoende

Minimaal een half uur per dag! Dit betekend echt niet dat je dagelijks naar de sportschool moet. Of jezelf iedere dag in het zweet moet rennen. Een lekkere wandeling, fietstocht of lekker skeeleren is ook voldoende. Daarnaast draagt dit ook nog bij aan de ontspanning. Twee vliegen in een klap dus!

Tip 7: Eet niet te veel rauw

Deze tip geef ik uit persoonlijke ervaring. Rauwe producten bevatten de meeste voedingsstoffen maar zijn voor een groot aantal mensen ook erg moeilijk om te verteren. Probeer daarom niet te veel rauwe producten te eten. Kook, stoom of bereid ze even kort om je darmen te ontlasten.

Tip 8: Goed kauwen

Goed kauwen wordt door veel mensen vaak vergeten. Er wordt te vaak gedachteloos of snel in de haast gegeten. Geef je lichaam de tijd om alles te doen zoals het moet. Kauw dus rustig en goed en heb aandacht voor je eten.

Tip 9: Gevarieerd eten

Je lichaam heeft veel voedingsstoffen nodig uit verschillende bronnen. Wanneer je ergens tekorten gaat creëren door altijd maar hetzelfde te eten zal je dat uiteindelijk gaan merken in je darmfunctie.

Tip 10: Luister naar je lichaam en vind een eetpatroon wat werkt voor jou

Natuurlijk zijn al deze tips algemeen en dragen zeker bij aan een gezonde darmwerking. Maar zoals ik al vaker heb gezegd is ieder mens anders. Luister daarom goed naar je lichaam en kijk wat voor jou werkt. Merk jij dat veel zuivel buikpijn veroorzaakt verminder het dan! Of werkt een FODMAP- dieet heel goed voor jou, dan doe dat! Luister naar je lichaam en blijf dingen testen. Houd eten ook lekker interessant.

Hopelijk hebben jullie wat aan dit artikel! Als jullie vragen hebben stel ze dan beneden in de comments!

Jolijn

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.