eten zonder suiker

Eten zonder suiker; alles wat jij moet weten.

Suikervrij eten is helemaal “Hot”. We willen massaal minder suiker eten. En met een reden; suiker is niet goed voor onze gezondheid. Nu hoor je van veel mensen; “suiker is suiker”. Suiker zit ook in fruit, groente, kokos en ga zo maar door. Dat is waar. Maar suiker is niet persé suiker. Er bestaan namelijk verschillende suikers die op een verschillende manier door het lichaam worden verwerkt.

Wat betekent suikervrij eten?

Suikervrij eten houdt in dat men geen gerafineerde suikers eet of minder suiker. Het verschil tussen gerafineerde suikers en ongerafineerde suikers is vaak waar de verwarring en discussie ontstaat. Hieronder leg ik precies het verschil uit.

Geraffineerde versus ongeraffineerde suikers

Wanneer men praat over suikervrij en dus over suikervrij eten, heeft men het vaak over vrij van ongeraffineerde suikers. Veel critici hebben commentaar op het woord “suikervrij” en “suikervrij eten”. Omdat alle vormen van koolhydraten officieel onder het kopje suiker vallen en suikervrij eten dus eigenlijk niet bestaat. Toch worden ongeraffineerde suikers anders opgenomen door het lichaam dan geraffineerde suikers.

Geraffineerde suikers

Geraffineerde suikers zijn tijdens het verwerkingsproces ontdaan van hun goede voedingsstoffen. Tijdens het raffineren van suiker worden goede stoffen zoals de vezels, vitamine en mineralen uit de suiker gehaald. Je lichaam heeft deze stoffen wel nodig om de suiker goed te kunnen verteren. Hier gaat het dus mis. Wanneer iemand veel geraffineerde suikers eet moet het lichaam erg veel moeite doen om deze af te breken waardoor er problemen ontstaan in verschillende processen in het lichaam, denk bijvoorbeeld aan je immuunsysteem en je hormoonhuishouding.

Waar zitten geraffineerde suikers in?

  • Basterdsuiker
  • Bietsuiker
  • Bruine suiker
  • Cassonade
  • Dextrose
  • Fructose
  • Fructosestroop
  • Geleisuiker
  • Glucose-fructosestroop
  • Glucosestroop
  • Griessuiker
  • Inuline
  • Invertsuiker
  • Kandijsuiker
  • Kristalsuiker
  • Maltodextrine
  • Maltose
  • Maisstroop
  • Melasse
  • Poedersuiker
  • Rietsuiker
  • Sacharose
  • Sucrose
  • Siroop
  • Suiker
  • Tafelsuiker
  • Vanillesuiker

Ongeraffineerde suiker

Ongeraffineerde suikers of natuurlijke suikers hebben hun natuurlijk voedingsstoffen behouden. Deze suikers zijn rijk aan vitamine, mineralen en vezels. Dit zorgt ervoor dat het lichaam deze suikers beter kan verwerken en afbreken dan geraffineerde suikers. Daarnaast hebben de vitamine, mineralen en vezels natuurlijk een positief effect op verschillende processen in je lichaam.

Wat zijn ongeraffineerde suikers?

Ongeraffineerde suikers zijn onbewerkte suikers. Suikers in hun originele vorm. Deze suikers zijn niet bewerkt en bevatten nog steeds alle vitamine, mineralen en antioxidanten die jouw lichaam nodig heeft om deze suikers efficiënt om te zetten en ten goede te gebruiken.

Waar zitten ongeraffineerde suikers in?

  • Fruit
  • Rauwe (!) honing, agave, rijststroop, dadelstroop, ahornsiroop
  • Palmsuiker of kokosbloesemsuiker
  • Gedroogd fruit

schommelingen in de bloedsuikerspiegel

Let wel op! Beide vormen van suiker zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Dit kan in beide gevallen negatieve effecten hebben op je lichaam. Toch is het bij geraffineerde suikers zo dat de bloedsuikerspiegel veel sneller stijgt dan bij ongeraffineerde suikers. Dit komt door het gebrek aan voedingstoffen (en vooral vezels) in deze vorm van suiker. Wanneer jouw lichaam gezond is zijn ongeraffineerde suikers geen probleem voor jouw gezondheid. Stijgen en dalen van de bloedsuikerspiegel is een normaal proces. Nogmaals de vitamine, mineralen en vezels in ongeraffineerde suikervormen zorgen ervoor dat het lichaam goed omgaat met deze vorm van suiker.

Waarom vrij van geraffineerde suikers?

Zoals ik al heb uitgelegd hebben geraffineerde suikers een aantal nadelen voor je lichaam. Een gezond lichaam is in staat om deze suikers van tijd tot tijd te verwerken en terug te gaan naar haar normale proces. Helaas is het zo dat wij in ons modern voedingspatroon te veel geraffineerde suikers binnen krijgen met alle gevolgen van dien. Denk aan insuline resistentie, diabetes, obesitas en hormonale problemen. Al deze “aandoeningen” staan met elkaar in verbinding en hebben een directe relatie met geraffineerde suikers. Om deze reden hebben ik en vele andere besloten om minder suiker te eten of zelfs helemaal suikervrij te eten.

Ik hoop dat dit artikeltje het een en ander heeft opgehelderd. Ben je opzoek naar suikervrije recepten? Klik dan hier.

Liefs,

Jolijn

Eet jij suikervrij of wil je minder suiker eten? Ben je opzoek naar leuke recepten? Klik dan hier.