glutenvrij dieet

Glutenvrij dieet; wat kan je wel en niet eten

Gluten zijn eiwitten die voorkomen in granen. Wanneer je deze eiwitten niet goed kunt verteren geeft dat darmklachten of terwijl je hebt glutenintolerantie. Wanner je glutenintolerantie hebt veroorzaakt het eten van gluten een reactie die het slijmvlies van je darmen beschadigd. Deze reactie kan verschillende klachten veroorzaken. Deze klachten zijn onder andere diarre, buikpijn, vermoeidheid en gewichtsverlies.

Glutenintolerantie vs. Coeliakie

Coeliakie

Coeliakie is een chronische auto-immuunziekte en kan alleen vastgesteld worden door een arts. Een auto-imuunziekte betekent dat het immuunsysteeem je spijsvertering “aanvalt” zodra er gluten binnenkomen. Je kunt Coeliakie niet genezen en je zult een leven lang glutenvrij moeten eten. Daarnaast zijn de reacties op gluten bij Coeliakie veel heftiger dan bij een glutenintolerantie.

Glutenintolerantie/sensitiviteit

Glutenintolerantie is een sensitiviteit en heeft niks te maken met het immuumsysteem. Daarnaast kun je van een glutenintolerantie wel genezen na het volgen van een glutenvrij dieet. Helaas is dit niet bij iedereen het geval.

Glutenallergie

Glutenallergie bestaat niet. Wat wel bestaat is een tarwe allergie. Deze twee begrippen worden vaak door elkaar gehaald. Bij een tarwe allergie is men allergies voor tarwe. Dit betekent dat men niet percé allergisch is voor gluten in bijvoorbeel haver of rogge. Bij een tarwe allergie gaat het echt specifiek om de tarwe.

Glutenvrij dieet

Heb je glutensensitiviteit/intolerantie, coeliakie of kies je bewust voor een glutenvrij dieet, dan kan ik me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Tussen de duizenden producten in een supermarkt zitten heel wat gluten verstopt. Dat kan glutenvrij eten erg lastig maken. Om je een beetje op weg te helpen heb ik een overzichtje voor jullie gevonden. Hierin staat precies vermeld wat je wel en niet mag eten. Credits voor dit overzicht gaan naar glutenvrij.nl.

Productsoorten in een glutenvrij dieet

Altijd glutenvrijRisicoproductenBevat gluten
Granen en alternatievenOnbewerkt: boekweit, quinoa, mais, rijst, gierst, amarant, sorghum, teff, polenta, tapioca, johannesbroodpitmeel, kastanje, soja, maizena, peulvruchten en aardappelenKant-enklaarproducten (zoals aardappelpuree), chips, gepofte rijst. Bewerkte boekweit en quinoa (grutten, vlokken & meel)Tarwe, rogge, gerst (gort), spelt, Khorasan tarwe (kamut) en alle producten waarin deze granen zijn verwerkt zoals couscous, bulgur griesmeel
Haver Haver met glutenvrij logo –Haver en producten gemaakt van haver (havermelk, haversnacks, havermout) zonder glutenvrij logo
Meel Alle meelsoorten met een glutenvrij logoAlle meelsoorten zonder glutenvrij logo kunnen besmet zijn met gluten, zoals boekweitmeelMeel van tarwe, rogge, gerst, et cetera, zoals witte bloem en zelfrijsend bakmeel
Noten, zaden en peulvruchtenAlle onbewerkte noten, pitten, zaden, pinda’s en peulvruchten (erwten, bonen, linzen)Geroosterde noten (‘dry roasted’), peulvruchten in saus, zoals witte bonen in tomatensaus
Groente en fruit Alle soorten onbewerkte groenten en fruit (vers, gedroogd, diepgevroren, ingeblikt)kant-en-klaar bewerkte groentegerechtenGroenten en fruit in beslag, paneermeel en bloem
Melk en melkpruductenMelk, naturel youghurt of kwark, room, verse kaas (zoals ricotta), mascperone, mozzerella, Permazaanse kaas, Nederlandse harde kazen van koe, geit en schaapDesserts (pudding, vla, vruchtenyoghurt), kant-en-klaar milkshakes, kant-en-klaar gerechten met kaas, gesmolten kaas, geraspte kaas, blauwaderkaasYoghurt met muesli of cruesli op basis van glutenbevattende granen, diverse kant-en-klaar ontbijtdranken
Vlees, vleeswaren, vis, eieren en vleesvervangersAlle soorten onbewerkt vlees, vis, kip en eieren, ongemarineerde tofuBewerkt vlees, zoals gehakt en worstsoorten, kant-en-klaar gerechten en -sauzen met vlees en vis, gemarineerde tofu, vegetarische vervangersGepaneerd of met meel bestrooid vlees, kip, vis of vleesvervangers
Vet, jus, sauzen, kruiden en specerijen en andere toevoegingenOlie, azijn, margarine, halvarine, roomboter, pure kruiden en specerijenKant-en-klaar producten zoals bouillonpoeder en -blokjes, kruidenmixen, soepen, juspoeder, sommige sojasauzenSauzen op basis van een roux, zoals bechamelsaus
DrankenFrisdranken, koffie, thee, (puur) vruchtensap en -nectar, alle wijnsoorten, gedestilleerde dranken, zoals (graan)jenever en whiskyMixdranken op basis van niet heldere likeuren, vruchtensappen met eventuele toevoegingen, diverse oplosthee.Bier, gerst- of malthoudende dranken zoals granenkoffie

Ik hoop dat je wat aan dit overzicht hebt. Heb je nog vragen? Aarzel dan niet en stuur mij gewoon even een mailtje.

Liefs,

Jolijn