Een jojo-effect; wat is het en hoe kom je er vanaf?

Het jojo-effect is een van de grootste problemen voor mensen die willen afvallen. Je bent zo goed bezig. In het begin vliegen de kilo’s eraf en dan opeens raak je een plateau. Je valt niet meer af. Je verlaagt je KCAL en valt weer verder af. Dit gaat zo een tijdje door. Totdat je ineens weer enorm aankomt. Ben je jouw motivatie kwijt? Ben je weer slecht gaan eten? Nee waarschijnlijk niet. Je bent slachtoffer van het jojo-effect. Een jojo-effect heeft vaak andere oorzaken dan het uit het oog verliezen van jouw goede voornemens.

de twee oorzaken van een jojo-effect

De twee meest voorkomende effecten van een jojo-effect zijn een verlaagt metabolisme en een hormonale disbalans. Deze twee gaan meestal hand in hand maar ik ga ze even apart behandelen.

Een verlaagd metabolisme

De eerste oorzaak is een verlaagd metabolisme. Achter deze oorzaak ligt ook het succes van de meeste dieet boeken. Zij raden een dieet laag in KCAL aan, waardoor je snel kilo’s kwijt raakt. maar.. er gebeurt iets in ons lichaam.

Ons lichaam is slim en gebouwd om te overleven. Bij lange periodes van tekort (dus bij te weinig eten) past het lichaam het metabolisme aan. Het lichaam verlaagt het metabolisme zodat jij minder energie gebruikt in periodes van ondervoeding. Op deze manier heeft het lichaam genoeg energie voor basis (!) functies. Dit hoort een tijdelijke situatie te zijn. Het is de bedoeling dat het lichaam snel weer voldoende voeding krijgt en het metabolisme weer kan ophogen. Daarnaast ook de reserves weer kan aanvullen. Bij extreem diëten en crash diëten is dit alleen niet het geval. Door lange periodes van ondervoeding blijft het lichaam een laag energie verbruik hanteren; het lichaam is aan het overleven. Ga jij dus weer normaal eten terwijl jouw lichaam nog steeds weinig verbrand (een laag metabolisme heeft).. Ja dan gaat het fout. Het lichaam is uit balans en het metabolisme past zich niet zo snel meer aan. Dit betekent dat jij op dat moment misschien een “normale” 2000 KCAL eet terwijl jouw metabolisme nog gewend is aan 1500 KCAL of zelfs minder. Dan eet je dus 500 KCAL per dag “te veel”. Dan gaat het hard.

Hormonale disbalans

Bij een lage calorie inname gaat het lichaam over in een overlevingsstand. Dit bekent dat het zich niet voorbereid op een voortplantingsmogelijkheid, want is is niet veilig. Er is niet genoeg voedsel om twee mensen te voeden. Deze disbalans zorgt ervoor dat het lastiger wordt om gewicht te verliezen. Daarnaast wakkert een hormonale disbalans bepaalde verlangen aan. Sterke verlangens naar zowel snelle als houdbare energie. Suikers en vet dus. Wat wij vervolgens invullen (als gevolg van marketing) met fastfood. Hier kun jij oprecht niks aan doen. Deze drang is enorm sterk en wordt gestuurd door hormonen. Het is absoluut niet zo dat jij gefaald hebt.

Hoe kom je er vanaf

Realiseer je ten eerste dat je niet gefaald hebt. Je hebt waarschijnlijk enorm hard gewerkt. Dat vraagt veel discipline, daar mag je trots op zijn. Je hebt het alleen op de verkeerde manier aangepakt. Ook daar kun je niks aan doen. Again.. moderne marketing, zullen we maar zeggen.

Zorg ervoor dat jij jouw lichaam altijd van voldoende voeding voorziet. Eet gezond, beweeeg voldoende en heb geduld. Zorg voor veel balans en geniet vooral van het proces. Kijk niet alleen in de spiegel maar voel hoe jouw lichaam aanvoelt. Voel jij je sterker, fitter en lichter? Dat is toch al super! Dat spiegelbeeld komt vanzelf.

Heb je last van “cravings”? Dan heb ik voor jou een E-book vol lekkere en gezonden recepten die jouw drang naar fastfood of ongezonde producten onderdrukken. Mijn E-boek vind je hier.

Afvallen begint natuurlijk bij gezond eten. Ben je op zoek naar gezonde recepten? Hier vind je extra inspiratie voor gezonde maaltijd die het afvalproces bevorderen.