Tips en supplementen prikkelbare darm syndroom

In mijn moeders praktijk staat sinds een paar maanden het boek Medical Medium van Anthony William in de kast. Een super interessant boek met geweldige inzichten! In de boek worden de darmen ook uitgebreid behandeld. Natuurlijk wordt ook veel gesproken over supplementen bij het prikkelbare darm syndroom. De hoofdstukken over darmen en het prikkelbare darm syndroom heb ik natuurlijk uitgebreid bestudeerd en in de praktijk gebracht. Ook het resultaat.. daar ben ik fan van! Ik raad iedereen aan om het boek zelf te kopen omdat het niet samen te vatten is. Toch ga ik in dit artikeltje een paar puntjes samenvatten die bij mij enorm hebben geholpen!

  1. Reinigende voeding voor de darmen

In de darmen kunnen zich verschillende stoffen, bacteriën en parasieten bevinden die de darmen kunnen irriteren. Door een aantal producten wat vaker te eten kun je je darmen helpen bij het reinigingsproces. Deze voedingsbronnen en supplementen zijn: koriander, peterselie, spirulina, weegbreeblad en L-glutamine (liefst in poeder vorm)

  1. Je darmen beschermen

Het is enorm belangrijk om jouw darmen te beschermen. Vooral in ons eten zitten tegenwoordig veel stofjes (die we echt niet kunnen vermijden) die onze darmen aantasten. De volgende producten kunnen helpen bij het beschermen van jouw darmen: bindsla, rode sla, krop sla, oregano, tijm, pepermunt, bananen, appel, vijgen en dadels.

  1. Selderij sap

Selderijsap blijkt een wondermiddel te zijn om jouw darmen te genezen. Alleen ja.. het is niet lekker. Maar goed ook daar raak je aan gewend. Op het YouTube channel van Medical Medium vind je een precies recept dat uitlegt hoe je selderij sap maakt.

  1. Supplementen prikkelbare darm syndroom

Naast alle tips in het boek wil ik het ook nog even hebben over supplementen. Ik krijg namelijk vaak de vraag welke supplementen je het best kan gebruiken bij een prikkelbaardarm syndroom. Ik raad in dit geval (op basis van kennis en eigen ervaring) de volgende supplementen aan: cerevisia, imutis en als aanvulling curcumin, digest forte of auseno. De laatste drie zijn optioneel. Zelf heb ik ze allemaal gebruikt en kan zeggen dat, in combinatie met een goed dieet natuurlijk, ik bijna helemaal van mijn PDS verlost ben.

Zoals je ziet zijn de tips hierboven helemaal niet zo ingewikkeld. Het zijn vooral verse producten die je eens wat vaker aan je dieet toe kunt voegen. Wil je het maximale uit deze producten halen? Koop ze dan het liefst biologisch, verbouw ze zelf of koop ze bij een lokale boer.

Ik weet hoe vervelend darmklachten zijn en ik hoop dan ook dat ik jullie met dit artikeltje een stapje verder heb geholpen.

Liefs,

Jolijn